Tuesday, September 10, 2024

Vaksin kayap GSK kini tersedia di Malaysia

Hi Korang,

Apa itu Kayap?

Kayap disebabkan oleh virus varicella zoster (VZV), iaitu virus sama yang menyebabkan cacar air. Orang dewasa berumur 50 tahun ke atas mungkin mempunyai VZV tidak aktif dalam sistem saraf mereka, yang mungkin diaktifkan semula seiring dengan peningkatan usia. Apabila usia meningkat, sel-sel dalam sistem imun kehilangan keupayaan untuk memberikan tindak balas yang kuat dan berkesan terhadap jangkitan, sekali gus meningkatkan risiko menghidap kayap.


Kayap lazimnya muncul sebagai ruam, dengan lepuhan yang menyakitkan di dada, perut atau muka. Kesakitan sering digambarkan sebagai sakit yang menyengat, terbakar, menikam atau seperti kejutan elektrik. Selepas ruam, seseorang juga boleh mengalami neuralgia pasca-herpetic (PHN), kesakitan yang berlarutan sekurang-kurangnya tiga bulan hingga beberapa tahun. PHN ialah komplikasi kayap yang paling lazim, yang berlaku sehingga 5-25 peratus daripada semua kes kayap bergantung pada umur mereka.


GlaxoSmithKline Pharmaceutical Sdn Bhd (GSK) hari ini mengumumkan pelancaran vaksin Herpes Zoster, Shingrix (MAL24056002ARZ), juga dikenali sebagai Vaksin Zoster Rekombinan, Adjuvanted (RZV) di Malaysia untuk pencegahan kayap (herpes zoster, HZ) dan neuralgia pasca-herpetik (PHN) bagi orang dewasa berumur 50 tahun ke atas.


RZV ialah vaksin adjuvanted subunit rekombinan bukan hidup yang diberikan secara intramuskular dalam dua dos. RZV pada peringkat awal akan tersedia di Malaysia kepada orang dewasa berumur 50 tahun ke atas dan mereka yang berumur 18 tahun ke atas yang berisiko tinggi terhadap HZ.

RZV ialah vaksin yang direka khusus untuk mencegah kayap bagi orang dewasa berumur 50 tahun ke atas dan 18 tahun ke atas yang berisiko tinggi di negara-negara di mana penunjuk untuk populasi ini telah diluluskan.i RZV juga diluluskan untuk orang dewasa berumur 18 tahun ke atas yang berisiko tinggi terhadap HZ.i Individu yang mengalami imunokompromi lebih berisiko untuk menghidap kayap dan komplikasi yang berkaitan, dan RZV ialah vaksin kayap yang diluluskan untuk populasi pesakit yang berisiko ini.





Dalam analisis tinjauan berhubung dengan kajian keberkesanan penting, ZOE-50, RZV menunjukkan keberkesanan vaksin sehingga 97%i dalam kalangan orang dewasa berumur 50 tahun dan ke atas, sepanjang tempoh susulan kira-kira tiga tahun.i Data interim terkini menunjukkan keberkesanan vaksin keseluruhan RZV lebih 80% sepanjang tempoh susulan utama kira-kira enam hingga 10 tahun selepas vaksinasi awal bagi mereka yang berumur 50 tahun ke atas.


Dr Alap Gandhi, Pengarah Perubatan Negara GlaxoSmithKline Pharmaceutical Sdn Bhd (GSK) Malaysia berkata: “Kayap ialah penyakit yang boleh menyebabkan kesakitan yang melampau dan penyakit ini disebabkan oleh pengaktifan semula virus varicella zoster. RZV telah direka khusus untuk meningkatkan tindak balas imun terhadap virus bagi mereka yang berumur 50 tahun ke atas atau bagi mereka yang mengalami keadaan imunokompromi."

Beliau merumuskan, "Kami berasa gembira bahawa rakyat di Malaysia kini akan mempunyai akses kepada vaksin RZV untuk membantu mengurangkan beban penyakit yang menyakitkan ini."

RZV ialah vaksin kayap diluluskan yang menggabungkan antigen bukan hidup dengan adjuvan GSK dan mungkin membantu mengatasi penurunan imuniti semula jadi yang berkaitan dengan usia yang menyumbang kepada cabaran untuk melindungi orang dewasa berumur 50 tahun ke atas daripada penyakit ini.vi,vii

RZV telah menghasilkan cadangan vaksinasi yang positif. Di Malaysia, RZV disyorkan oleh Garis Panduan Imunisasi Dewasa oleh Persatuan Penyakit Berjangkit dan Kemoterapi Malaysia untuk individu berumur 50 tahun ke atas dan untuk pesakit yang mengalami imunokompromi berumur 18 tahun ke atas.xi

Dengan pelancaran RZV di Malaysia, GSK berharap dapat terus memainkan peranan dalam usaha mempertingkatan kesihatan awam di Malaysia.


PM-MY-SGX-COCO-240003

Tarikh Kelulusan: 16 Ogos 2024

KKLIU 2560 / EXP 29.01.2025


Tanda dagangan dimiliki oleh atau dilesenkan oleh GSK.

Monday, September 9, 2024

Pelancaran Scents of Malaysia 2024: Mengharumkan Industri Wangian Tempatan

Hi Korang,

Majlis pelancaran Scents of Malaysia 2024 (SOM2024) telah berlangsung dengan penuh gemilang di Tanjung Lounge, Riverside Cafe, World Trade Center Kuala Lumpur (WTCKL). 


Majlis yang dihadiri oleh penggiat industri wangian, jenama-jenama mewah tempatan, rakan-rakan media dan blogger serta peminat-peminat wangian dari seluruh negara ini menandakan permulaan kepada sebuah acara yang bakal menjadi platform utama bagi industri wangian tempatan di Malaysia.

Scents of Malaysia 2024 dijangka menjadi sebuah acara yang tiada tandingan, bukan sahaja menghimpunkan jenama wangian tempatan terkemuka di bawah satu bumbung, malah menawarkan semua produk yang menghasilkan bauan yang harum dan memikat. Acara ini menampilkan pelbagai jenis produk, termasuk penyegar udara rumah, semburan hijab, lilin beraroma, minyak aromaterapi, dan banyak lagi. Sama ada haruman lilin yang menenangkan, aroma menyegarkan daripada semburan hijab, atau esen menenangkan daripada minyak aromaterapi, acara yang julung kali diadakan ini adalah platform terbaik untuk meneroka dan menikmati keseluruhan spektrum bau-bauan yang ditawarkan di Malaysia dalam pengalaman yang mengasyikkan dan penuh elegan.


Scents of Malaysia 2024 dijangka menjadi sebuah acara yang tiada tandingan, bukan sahaja menghimpunkan jenama wangian tempatan terkemuka di bawah satu bumbung, malah menawarkan semua produk yang menghasilkan bauan yang harum dan memikat. Acara ini menampilkan pelbagai jenis produk, termasuk penyegar udara rumah, semburan hijab, lilin beraroma, minyak aromaterapi, dan banyak lagi. Sama ada haruman lilin yang menenangkan, aroma menyegarkan daripada semburan hijab, atau esen menenangkan daripada minyak aromaterapi, acara yang julung kali diadakan ini adalah platform terbaik untuk meneroka dan menikmati keseluruhan spektrum bau-bauan yang ditawarkan di Malaysia dalam pengalaman yang mengasyikkan dan penuh elegan.




Majlis pelancaran ini turut memperkenalkan barisan peserta yang bakal terlibat dalam SOM2024. Satu majlis penyerahan plak penghargaan telah diadakan untuk mengiktiraf sumbangan para peserta dalam memajukan industri wangian tempatan.

Dalam ucapan mereka, Pengarah LTEO Solution, penganjur acara ini, menzahirkan harapan dan keyakinan terhadap masa depan industri wangian tempatan.

Eddy Farah Mokhtar, Pengarah LTEO Solution berkata, "SOM2024 adalah platform untuk memperkenalkan jenama-jenama tempatan kepada dunia dan membuktikan bahawa produk Malaysia setanding dengan jenama antarabangsa. Kami berbangga dapat menjadi sebahagian daripada usaha ini untuk memperkasakan industri wangian tempatan."

Mohd Fairus Mokhtar, juga Pengarah LTEO Solution, menambah, "Dengan sokongan Tourism Malaysia dan WTCKL, kami yakin bahawa SOM2024 bukan sahaja akan mempromosikan jenama tempatan, tetapi juga akan menjadi pemangkin kepada pertumbuhan industri perfumeri di Malaysia. Kami mengalu-alukan semua pihak untuk turut serta dalam acara yang berprestij ini."


Acara pelancaran ini menandakan permulaan kepada perjalanan yang lebih besar untuk SOM2024, yang bakal berlangsung pada 26 dan 27 Oktober 2024 di Legar Putra, WTCKL. Dengan sokongan daripada pelbagai pihak, SOM2024 diharapkan dapat menjadi platform utama bagi industri wangian tempatan untuk berkembang dan dikenali di persada antarabangsa.


Fakta Menarik SOM2024:

● Menghimpunkan semua jenama wangian tempatan di satu tempat.

● Mengumpulkan semua pencinta wangian di Malaysia.

● Mewujudkan hab jenama wangian tempatan di Malaysia.

●Menjadi tempat untuk jenama wangian tempatan memperkenal dan menjual produk mereka.

● Lokasi pelancaran produk baharu oleh jenama wangian tempatan.

● Membantu Tourism Malaysia mempromosikan tagline "Malaysia Truly Asia."

● Membantu Tourism Malaysia mempromosikan pasaran, jenama dan produk tempatan.

● Tourism Malaysia membantu mempromosikan industri perfumeri Malaysia.

●Mempromosikan World Trade Centre Kuala Lumpur (WTCKL) sebagai hab produk tempatan.



Ketahui maklumat lanjut dan perkembangan mengenai Scents of Malaysia 2024 dengan mengikuti akaun media sosial rasmi @ScentsOfMalaysia2024 di Facebook, Instagram dan Tiktok.


Saturday, September 7, 2024

Hilton Honors Rolls Out Exclusive Dining Offers Across Malaysia

Hi Everyone,

Hilton Honors, the award-winning guest loyalty program for the hospitality company’s 24 world-class brands, unveils elevated dining experiences with an exclusive 25% discount at participating food and beverage outlets across Hilton properties in Malaysia. From 1 September to 31 October 2024, all Hilton Honors members can indulge in exceptional culinary offerings at attractive price points, as well as opportunities to earn Bonus Points across an extensive range of dining outlets, regardless of their current status.

From indulging in refined delicacies by award-winning chefs to exploring innovative modern gastronomy, guests can explore Hilton’s diverse culinary portfolio. Some of these restaurants include:

Chynna, Hilton Kuala Lumpur


Chynna at Hilton Kuala Lumpur offers modern Cantonese and Shanghainese cuisine set against a backdrop of elegant chinoiserie décor. Featuring an open dim sum kitchen and a traditional Chinese herbal apothecary gourmet, the menu blends traditional flavors with modern culinary techniques, with signature dishes like Peking duck, delicate dim sum, and premium roasted meats. Guests can also enjoy expertly paired tea with every dish from the restaurant’s in-house tea master.

Tosca, DoubleTree by Hilton Johor Bahru


Tosca at DoubleTree by Hilton Johor Bahru brings the authentic flavors of Italy to the heart of Malaysia. Overlooking the picturesque Straits of Johor, this Italian trattoria seamlessly blends rustic charm with modern elegance. The menu offers a selection of traditional Italian dishes, including wood-fired pizzas, handmade pasta, and fresh seafood. signature dishes such as the classic Margherita pizza, creamy risottos, and indulgent tiramisu

Paya Serai, Hilton Petaling Jaya


Paya Serai at Hilton Petaling Jaya is renowned for its rich array of local and international dishes. The menu highlights traditional Malay, Chinese, and Indian cuisine, alongside Western favorites, with signature offerings like satay, rendang, and a vast selection of seafood. Guests can enjoy the dynamic atmosphere of live cooking stations, where chefs prepare dishes to order.

This exclusive promotion is part of the loyalty program’s ‘Like a Member’ dining promotion, which gives guests an opportunity to join Hilton Honors and enjoy its privileges in their locales, even without staying on property. Inviting guests to dine like a member, the offer includes discounts of up to 25%, as well as opportunities to earn Bonus Points across an extensive range of dining outlets managed by Hilton in the region.

For a full list of the participating outlets, please refer to the Annexe.

To take advantage of the “Like a Member” offer and the full spectrum of member benefits, enroll for free at HiltonHonors.com


Friday, September 6, 2024

Prince Court Medical Centre’s 'True Value' Initiative Highlights Its Excellence in Healthcare

Hi Everyone,

Prince Court Medical Centre, part of IHH Healthcare Malaysia, demonstrated its commitment to excellence in healthcare and quality patient care by leveraging advanced technology during the exclusive ‘True Value’ Metaverse Health Hunt, organised specifically for members of the media at the hospital.


A first-of-its-kind event that blends an engaging digital experience with a guided hospital tour, it offered an immersive look into the hospital’s core values and exceptional care. Media members explored how Prince Court enhances healthcare accessibility and efficiency, while continually improving service quality to meet the diverse needs of the community.




Prince Court’s ‘True Value’ initiative highlights how it integrates cutting-edge medical technologies with high-quality care, optimised for cost and time efficiency. The hospital prioritises accurate diagnoses, offering treatment plans that are tailored to each patient, and using minimally invasive procedures. Additionally, they offer highly responsive emergency care. Consequently, patients recover faster, get better medical results, and feel more informed and supported every step of the way, leading to a much better overall patient experience.






The event also highlighted Prince Court’s unique facilities designed to elevate patient care and comfort. These include private single-bedded rooms, the newly established Orthopaedic Centre with advanced capabilities, an exclusive Premier Lounge, a hydrotherapy pool promoting holistic recovery and its Lokomat equipment which aids in mobility rehabilitation.



The showcase included Malaysia’s First Electric Motorcycle Ambulance, reflecting Prince Court’s dedication to healthcare experiences customised to community needs.


Media members witnessed live demonstrations of the O-Arm Imaging and Navigation System, da Vinci Xi robotic surgical system, and the LINAC Accelerator. This highlighted how advanced technology paired with skilled expertise vastly improve clinical results.



Dr. Shuba Srinivasan, Chief Executive Officer of Prince Court, stated, “The ‘True Value’ Metaverse Health Hunt showcases how we are redefining healthcare through innovation and patient-centric care. We closely support our patients from the moment they walk in through our doors – providing accurate diagnosis using the latest technology, to personalised treatment plans and enhanced options for rehabilitation. Our advanced facilities and specialised services are accessible to all patients, and we put their needs first, with holistic care that improves their overall health and well-being.”

Prince Court is part of IHH Healthcare Malaysia, one of the largest healthcare providers in Malaysia, with established hospital brands such as Gleneagles, Pantai, Prince Court and Timberland in our network, and supported by ancillary services brands such as Premier Integrated Labs, Pantai Integrated Rehab and Twin Towers Medical Centre.


Thursday, September 5, 2024

Alami malam persembahan penuh bertenaga di "Boogie Wonderland" bersama Earth, Wind & Fire Experience.

Hi Korang,

Bersiaplah untuk malam yang dipenuhi dengan persembahan bertenaga di Earth, Wind & Fire Experience, yang akan diadakan secara langsung di Kuala Lumpur pada bulan November ini. Menampilkan band Al McKay's Allstars, yang diilhamkan oleh artis rakaman, pemenang 6 kali Anugerah Grammy dan gitaris legenda Earth, Wind & Fire, Al McKay.


Sebagai satu-satunya perhentian di Asia Tenggara, konsert penuh secara langsung ini akan diadakan di Mega Star Arena Kuala Lumpur pada 12 November 2024, menampilkan Al McKay Allstars, satu-satunya kumpulan yang mampu menyampaikan keaslian dan keunikan asal Earth Wind & Fire.

Dibawakan dengan penuh kebanggaan oleh Milestone Entertainment – Earth, Wind & Fire Experience oleh Al McKay, barisan Big Band 13 anggota untuk mempersembahkan rangkaian lagu-lagu hit daripada kumpulan tersebut dalam kunci muzik asal dan rasa autentik. Nantikan untuk mendengar lagu-lagu seperti 'September', 'Boogie Wonderland', 'Let’s Groove', dan banyak lagi dalam persembahan yang yang memukau dan penuh semangat.


Kumpulan ini terdiri daripada barisan vokalis dinamik, pemain gitar berbakat, serta ritma yang mantap, termasuk bass, drum dan alat perkusi. Selain itu, kumpulan ini turut menampilkan pemain papan kekunci dan bahagian brass dengan trompet, saksofon, dan trombon, menghasilkan bunyi ikonik yang memukau penonton di seluruh dunia.

Sepanjang tiga tahun yang lalu, Earth, Wind & Fire Experience telah mencetuskan fenomena di peringkat global, mengadakan persembahan di lebih 30 negara yang meliputi Amerika Selatan, Eropah, Afrika & Asia. Dengan pelbagai persembahan yang laris dijual di seluruh dunia, mereka telah memukau pentas festival terbesar, menyampaikan persembahan yang tidak dapat dilupakan di seluruh dunia. Ini adalah satu pengalaman yang pasti tidak boleh dilepaskan!

Tiket diskaun sehingga 25% eksklusif bagi Pemegang Kad Maybank.


Tarikh: Selasa, 12 November 2024

Masa: 8.30PM

Lokasi: Mega Star Arena, Kuala Lumpur


Untuk maklumat lanjut, sila layari www.milestone-entertainment.com.

Dapatkan tiket anda dari RM99 ke atas dengan pembelian melalui Buy Now Pay Later, Atome. Tertakluk kepada terma dan syarat.

Monday, September 2, 2024

Mahardika : Spider x Ella x Masdo - Meriahkan Malam Hari Merdeka Di Pulau Pinang

Hi Korang,

Konsert dengan nama Mahardika membawakan bersama kumpulan legenda Spider, ratu rock negara, Ella dan kugiran dambaan generasi masa kini, Masdo yang telah berlangsung pada 30 Ogos 2024 di Spice Arena Penang, Pulau Pinang.


Dan meriahnya ia telah dihadiri oleh seramai 5000 penonton yang datang ke Spice Arena Pulau Pinang bukan sahaja untuk menyokong perjalanan anak-anak seni tempatan tetapi juga mewarnakan malam Merdeka bersama.

Mahardika : 
Spider X Ella X Masdo dipercayai telah menjadi konsert terhebat yang pernah dianjurkan The Dons Group pada tahun ini serta bakal melakar sejarah tersendiri dengan bantuan kehadiran peminat.


Tidak lengkap sambutan ambang Merdeka tanpa keraian kemerdekaan meski ia berbentuk hiburan. Hiburan yang dipersembahkan bukan kosong malah telah mempamerkan semangat kemerdekaan anak-anak seni yang telah merasai pelbagai cabaran dan kenangan manis bergelar anak seni.

Mengambil semangat perjuangan tersebut, The Dons Group telah membawakan konsert yang menggabungkan tiga pemuzik ternama negara menerusi sebuah konsert yang julung kali dianjurkan di Pulau Pinang.

Bercakap tentang Mahardika, Syed Mohamad atau mesra dengan panggilan Don dari The Dons Group, memberitahu makna di sebalik pemilihan perkataan Mahardika yang menjadi medan perkongsian panggung oleh Spider, Ella dan Masdo.

“Mahardika bermaksud ‘Malam Hari Merdeka’ dan digabungkan menjadi akronim Mahardika,” ujar Don.

Menyifatkan Spider, Ella serta Masdo sangat bertepatan untuk menjayakan Mahardika pada 30 Ogos 2024 di Spice Arena Penang kerana kredibiliti dan perjuangan mereka dalam era serta fasa muzik masing-masing.


Konsert di malam Merdeka tersebut bermula kemunculan dengan teriakan peminat buat Masdo yang muncul dengan 10 buah lagu antaranya Obe x Janji Manis, Teruna & Dara, Bunga, Berduka-lara, Dinda dan Bercanda Di Malam Indah.

Muncul dalam suit hitam putih, kemunculan Mawi, Ali, Putu Ceri dengan ditambah kemeriahan pemuzik undangan iaitu Chakam dan Eja membuatkan Spice Arena panas dengan aksi-aksi dan nyanyian bersahaja mereka.


Ella muncul dalam busana hitam putih berlabuci membuatkan semua peminat menyanyi bersama membawakan lagu Permata biru, Dua Insan Bercinta dan Gemilang. Tidak habis di situ, Ella kemudian masuk ke tengah-tengah kawasan konsert dan menyanyikan lagu Standing In The Eyes di pentas tengah dengan diiringan semua penonton yang hadir. Semarak kemerdekaan dirasakan malam itu dengan dendangan antem wajib malam Merdeka tersebut.

SPIDER muncul sebagai penutup acara MAHARDIKA dengan membawakan sekitar 11 buah lagu. Antaranya lagu-lagu wajib seperti Bila Nak Saksi, Lauk Cukup Masin, Mungkinkah Terjadi, Relaku Pujuk dan Aladin.


Cukup bertenaga, kemunculan Spider menjadi penutup paling bersemangat untuk malam Merdeka yang dibawakan oleh pihak The Dons Group pada 30 Ogos lalu.

SENARAI LAGU- LAGU

MASDO
Overture
1. La Obe x Janji Manis
2. Teruna & Dara
3. MFLTT
4. Bunga
5. Berduka-lara
6. Kecundang
7. Inilah JalanNya
8. MPRNR
9. Dinda
10. Bercanda Di Malam Indah

ELLA
Permata biru
Dua Insan Bercinta
Gemilang
Standing In the Eyes

SPIDER
1. Rasakan Resapkan
2. Laukku Cukup Masin
3. Kacap Terlabik
4. Bila Nak Saksi
5. Cinta Dewa Dewi
6. Kasih Latifah
7. Mungkinkah Terjadi
8. Telinga Ke Tulang
9. Mabok
10. Relaku Pujuk
11. Aladin





INFORMASI

ACARA: MAHARDIKA : SPIDER X ELLA X MASDO
ARTIS: SPIDER, ELLA, MASDO
LOKASI: SPICE ARENA PENANG, PULAU PINANG
TARIKH: 30 OGOS 2024
PENGANJUR: THE DONS GROUP